Kræsne børn: Den evige kamp ved middagsbordet

Kampen ved middagsbordet kan sommetider være hård, lang og grusom. En stund man ellers ønsker skal være hyggelig og hvor familien samles og snakker sammen, efter en lang dag. Men, så kommer kampen med det kræsne barn, som nægter at smage på maden. Er det noget i kender til? Bare rolig – der er håb forude! Vi har prøvet at samle nogle fif til, hvordan du kan måske få dit barn til at smage og spise grønsager.

 

1) Igen, igen, igen og igen…..

Ifølge ekspert i børns smagsudvikling og sensoriker ved Københavns Universitet, Annemarie Olsen, skal mindre børn typisk prøve en smag 8-15 gange, før de kan lide den. Mens lidt større børn skal udsættes for smagen omkring 15-20 gange, før de hopper på den. Derfor skal dit barn udsættes for fødevaren mange gange, før de lærer at kunne lide den.

2) Forskellig tilberedning

Tilbered maden på forskellige måder, så barnet oplever maden i forskellige tilstande, så de både smager den rå, kogt, bagt, dampet, most og stegt. På den måde smager barnet de forskellige smage, ved de forskellige tilberedninger.

3) Inkluder barnet

Lad barnet være med i køkkenet, for den måde at fremme lysten til at smage. Inkluder dem i hele processen hvor de både får lov til at hente madvarerne, kokkererer med dig og øse det op på tallerkenen. Det kan være med til, at barnet får en naturlig interesse og derfor får lyst til at smage.

4) Leg med maden

Gør det sjovere for dit barn, at spise og smage på maden. Kun fantasien sætter grænser! Anret madet på tallerkenen som et ansigt, kom maden i farvestrålende skåle, brug en “småkage udstikker” til at give grønsagerne sjove forme eller leg at i er kaniner, som elsker gulerødder. Det handler om, at gøre maden til noget, som dit barn kan forholde sig til og synes er sjovt.

5) Tag den tid det tager

Sørg for at slukke IPad ‘en, fjernsynet eller stoppe legen 10 minutter før spisetid. På den måde bliver barnet ikke afbrudt og forstyrret i en aktivitet. Samtidig er det også en god ide, at gøre aftensmaden til en afslappende og hyggelig stund, hvor man har tid til at spise sin mad med hinanden.

 

Derudover er det vigtigt at man husker at rose barnet når de tør kaste sig ud i en ny smag. På den måde bliver barnet opmuntret og får lysten og modet til at prøve noget mere og noget nyt.
Med de her små fif, får du altså “nemt” dit barn til både at smage og spise grønsager 😉 Måske ikke – men vi håber i hvert fald de kan være til en lille hjælp. Har i andre gode fif og tricks, som i gerne vil dele, så skriv endeligt hvad i gør hjemme hos jer i kommentarfeltet.