Ferietid: New York med børn

Vores rejse til New York med to små børn

Verdens mest fantastiske storby. Også med små børn?

Til et hyggeligt familiearrangement en september aften i 2014, besluttede min kæreste og jeg os for at gøre noget, som for mange vil virke angstfremkaldende.  Nemlig at tage vores børn med på en tur til New York.

Det kom på tale da min bror Karl, hans kæreste Maria, og deres lille søn Huxi på nogle få måneder, havde besluttet at tage afsted. Vi så vores snit til at tage med, og da rejsen først skulle finde sted i maj 2015, så var der jo længe til, og bekymringerne langt væk. Der var billige flybilletter at få, så beslutningen var let at tage, og rejsen blev bestilt.

Eftersom foråret kom og tiden nærmede sig, begyndte frygten at melde sig. Shit, 10 dage i en storby med vores datter Agnes på 3 år og 10 måneder, og endnu værre, en lille og meget nysgerrig søn Herman på 1 år og 11 måneder.

Det viste sig, at min kæreste havde haft en vedvarende frygt for rejsen siden den blev bestilt. Måske skyldes det mit naive væsen, men jeg havde ikke set det som den store udfordring. Jeg kunne dog godt begynde at se, at turen ville blive lidt en anden, end den jeg havde haft året forinden med min bror til samme by.

Der var rigeligt at bekymre sig om. Turen til lufthavnen, 9 timer i fly, køretur fra Newark til Manhattan, og ikke mindst 9 dage i en storby proppet med fortravlede indbyggere og irriterende turister (som os selv).

Afsted til lufthavnen udstyret med en kæmpe madpakke og masser af tålmodighed

Vi startede turen fra Århus lufthavn mod Kastrup. Det var mindste mandens jomfrurejse inden for luftfart. Han klarede det i stiv arm, synes faktisk det var ret sjovt. Det lovede godt!

Tiden var knap da vi ankom til Kastrup, vi skulle videre med det samme. Med bagagen tjekket ind hele vejen fra Århus, skulle vi ikke tænkte mere på det.

Vi havde inden rejsen talt om, hvorvidt vi skulle tage vores egen klapvogn med, en Dobbelt Baby Jogger City Select, som med 2 sæder fylder en del. Da vi tidligere har oplevet at miste en klapvogn på flyrejse til Barcelona, og derfor måtte købe en ny, valgte vi at lade den blive hjemme og leje en i NY i stedet. Mange forsikringer, vores inkl., dækker nemlig ikke hvis en klapvogn bliver væk eller beskadiget under rejse.

Jeg fandt en Baby Jogger City mini Double hos et udlejningsfirma, og bookede den nogle dage i  forvejen.

Vel arriveret i flyet til NY var vi klar til at begynde rejsen, udstyret med masser af frugt, kiks og andet godt til at underholde ungerne på den 8,5 timer lange flyvetur. Vi fik plads bagerst i flyet med siddeplads til storesøster, og en plads på skødet til den mindste.

Rejs til new york med børn

Klar på 9 lange timer i luften.

Ventetiden på mad og drikke i et fly kan være lang, når man sidder på den bagerste række i et stort fly, og kan skimte de små vogne rulle af sted imod de billige rækker. Ventetid er som bekendt ikke det fedeste med 2 små børn på tur, så den store madpakke reddede os og holdt panikken fra døren.

Flyveturen gik ret fint med underholdning fra forældre og iPads. Herman fik sig en lur undervejs, alt imens storesøster kæmpede videre og holdt sig vågen.

Enden på flyveturen nærmede sig, og vi kunne skimte storbyen i horisonten. Turen havde være rigtig fin i godt vejr og uden turbulens, men vi skulle ikke helt slippe for en lille rystetur.

Flyvning, rutsjebaner eller lignende har aldrig været min stærke side, og jeg kunne da også se ubehaget melde sig hos både unger og min kæreste, da flyet skiftevis faldt og steg i en længere periode på vej imod jorden. Min datter kiggede på mig med et beroligende smil, lige inden jeg holdt posen for hendes mund og hun måtte overgive sig. Lugten gjorde ikke min tilstand bedre, og jeg måtte også en tur i posen, samtidig med at jeg holdt hendes. Min kæreste nåede hverken selv at deltage i festen eller holde posen for munden af drengen, inden han havde brækket sig ud over hendes ben og på det meste af midtergangen ud for hans plads. Det efterlod lidt oprydning til SAS personalet og nogle slukørede forældre. Ungerne derimod var med det samme friske og klar til udfordre tålmodigheden hos de amerikanske lufthavnsmedarbejdere.

Små verdensborgere ankommet på Manhattan

Da vi langt om længe ankom til hotellet med et lidt forsinket tog fra Newark var vi godt møre, og der var stadig mange timer til sengetid, hvis vi skulle tilpasse os lokal tid hurtigst muligt.

Ungerne holdt ud nogle timer endnu, og blev smidt i seng omkring Kl. 19 lokal tid. Det tog et par dage at komme ind i rytmen, og indtil da krævede det mange opvågninger for at stå op og fortælle, at det altså var midt om natten og ikke tid til at stå op.

Min bror var da også oppe med deres lille søn, og se Times Square tomt for mennesker kl. 04 den første morgen.

Klapvognen som vi havde bestilt blev leveret på hotellet formiddagen efter ankomst, hvilket straks gjorde det meget lettere at komme rundt i byen.  Karl og Maria medbragte deres City Elite godt beskyttet af en Prampack, så de var også klar til at komme ud og se på byen med den lille Huxi.

Efter morgenmaden spadserede vi en tur ned af High Line Park, som er den super lækre og  innovative park som er anlagt på den gamle jernebane, som løber ned igennem Chelsea og til Meatpacking district. Det er en fed måde at se noget af byen oppe fra, og der er flere steder en fin udsigt over Hudson River. Næsten uanset hvor du bevæger dig på Manhattan er der rigtig mange mennesker, så det er med at væbne sig med tålmodighed; man bliver udfordret i manøvrering med en klapvogn.

billede2

Her en knap så trafikeret High Line Park

Fra enden af High Line gik vi imod Greenwich Village, som er et fantastisk område. Der er rimelig roligt, super hyggeligt og mange gode legepladser. Specielt legepladsen på hjørnet af Bleecker Street og Hudson Street blev besøgt mange gange, specielt fordi der var masser af legetøj, samt en cykel som vores datter brugte mange timer på. Legepladserne gav også et velfortjent hvil til de vokse. Her var nemlig mulighed for at slippe ungerne fri, da så godt som alle legeplaser i byen er hegnet ind, så man ikke skal være nervøs for at ungerne måtte blive fristet af andet og stikke af.

billede3

Legepladsen ved Bleecker street med ”Snevejr” af blomster fra træerne.

billede4

Cyklen der bragte stor glæde for en, som næsten lige havde lært at køre uden støttehjul.

New York uden turistfælder og store attraktioner

Vi var fra starten indstillet på at nyde ferien, slappe af og sørge for, at det også ville blive en god tur for ungerne.  Det indebar også, at holde os langt væk fra de store attraktioner som tiltrækker mange mennesker og alen lange køer. Heldigvis byder New York også på andet end travle gader i Midt Town Manhattan.

billede45

Enden på en meget varm tur over en flot bro med Freedom Tower i baggrunden.

En af de første dage begav vi os med undergrunden sydpå imod Brooklyn Bridge. Vejret var fantastisk, næsten lidt for varmt.

Med snacks og væske om bord rullede vi over broen med retning imod Dumbo (Down Under Manhattan Bridge Overpass), som ligger lige nedenfor broen på venstre side. Et super hyggeligt område, som byder på fine butikker, restauranter og nogle gode legepladser.

Vi hentede frokost i det lokale supermarked, og spise frokost på legepladsen under Manhattan bridge. Ved siden af legepladsen ligger den fine ”Janes Caroussel” som desværre var lukket den dag vi var der.

Herefter delte vi os op, og de andre begav sig over broen imod Wallstreet.

Brooklyn Heights og den mest fantastiske legeplads.

Vi begav os over på den anden siden af broen, hvor der ventede os en fantastisk legeplads på ”Pier 1 Playground”.

Nabo til legepladsen er Brooklyn Ice Cream Factory, og en lille bod som laver den meste fantastiske lemonade. Tiltrods for lækkerierne, var det mest fantastiske nu den direkte udsigt til Manhattans skyline, som vi kunne nyde, imens ungerne styrtede rundt på legepladsen.

Som en ekstra gevinst kunne vi derfra følge Præsident Obama og hans følge af store kamphelikoptere, der landede lige på den anden side af vandet på Downtown Manhattan Heliport.

billede6

Udsigten fra Pier 1 Playground

Efter at have nydt den gode udsigt og legepladsen, spadserede vi langs vandet og tilbage igennem Brooklyn Heights, et super hyggeligt boligområde med brostensbelagte gader og gamle hyggelige byhuse.

Et af de steder hvor man faktisk kunne forestille sig at bo, med legende unger på vejen og tæt på den fantastiske storby.

Pizza og billig færgerundfart

Da benene var trætte og vi havde nydt udsigt og stemning, var det tid til noget at spise.

Vi fandt et hyggeligt Pizzeria tæt på havnen, hvilket var vigtigt, da vi havde besluttet af tage East River Ferry tilbage til Manhattan.

Maden var super lækker, og vi var nu klar til at vende hjem med færgen. Det viste sig at være en god idé, da ungerne elskede turen og det var en fantastisk (og billig – 4 Dollars pr. næb) måde at opleve både Manhattan og Brooklyn på.

billede7

Gode pizzaer og hygge i aftensolen

Når det kommer til transport i NY, så er metroen jo fantastisk; bare ikke med 2 børn, oppakning og en bred dobbelt klapvogn.

Derfor blev det til rigtig mange kilometer i benene hver dag, og da vi igen ville en tur til Brooklyn for at besøge Williamsburg, var færgen også det oplagte valg.

På vejen hjem fik vi lov at sejle helt ned til færgehavnen ved Wall Street, inden vi igen tog alle stops på vejen retur, under de flotte broer Brooklyn Bridge, Manhattan Bridge og Williamsburg Bridge.

billede8

Turen med East River Ferry var en stor succes efter en lang dag i Brooklyn.

Oaserne på Manhattan

Det kan hurtigt komme til at lyde som om at Manhattan er et forfærdeligt sted for en familie med små børn, som man hurtigst muligt skal komme væk fra.

Sandheden er dog, at der imellem højhuse, turister og travle forretningsfolk er masser at rolige oaser hvor børn kan være børn, og voksne kan få et velfortjent hvil.

Byens mange parker byder ofte på masser af plads og mulighed for is og leg.

Central Park er naturligvis et must. Der er oceaner af plads, og fantastisk flot på alle årstider.

For første gang besøgte vi Central Park Zoo, som virkelig er en oplevelse for både børn og voksne. Det er ikke verdens største zoo, men vanvittig flot og hyggelig. Specielt vejen fra den zoologiske have til børnenes petting zoo er magisk.

billede9

Under broen på vej til petting zoo i Central Park Zoo.

Skal hele Central Park udforskes, så kræver det som min. en trækvogn eller måske en cykel. Parken er enorm, og med små poder på slæb er der virkelig langt rundt.

Der er heldigvis mange andre parker på Manhattan, som både byder på livligt dyreliv og en masse fede legepladser.

En vinder for os er helt sikkert Washington Square park som ligger i Greenwich Village, tæt på Bleecker Street, som i øvrigt er en lækker gade både til shopping og restauranter.

Det er i øvrigt også her du finder det berømte Magnolia Bakery, kendt fra Sex and the City.

I Washington Square Park finder vi en spændende og lækker legeplads, hvor der virkelig er mulighed for akrobatiske udfoldelser.

Trænger man til at få dyppet fødderne, er der også mulighed for det i det store springvand. Derudover vrimler parken med søde egern, som elsker at springe rundt til stor morskab for parkens besøgende.

Vores oplevelse var, at der altid var en park inden for gåafstand, når trætheden eller is sulten meldte sig.

billede10

Teamwork i lufthavnen på vej hjem.

New York med børn – Go eller no go?

Vores eventyr var fantastisk, og vi havde en virkelig god tur. Jeg vælger dog at kalde det et eventyr mere end en ferie. Ungerne klarede det super flot, og det var dejligt at have meget mere tid sammen end vi plejer. Det ville dog være en stor fed løgn, at fremlæggende det som den mest afslappende ferie nogen sinde.

Det var en oplevelse som vi ikke ville være foruden, og jeg tror at nøglen til succes er at gå ind til det med ophøjet ro, rigelige mænger tålmodighed, og være opmærksom på at det blive et kompromis for både børn og voksne.

Skru forventninger ned til hvor meget i kan nå, og nyd den fantastiske stemning i byen, masser af is og stunderne sammen, og ikke mindst husk at NY er meget mere end Times Square, Flatiron og Empire State Building.

billede11

Skøre unger der glæder sig til at vise nye T-shirts frem i børnehave og vuggestue

Hvilken storby næste gang?

Nu er sommeren kommet, og dermed er sommerferien indenfor rækkevidde.

Vi har fået storby nok for i år og tilsidesætter kompromiserne. Sommerferien bliver et sats på godt dansk sommervejr, et sommerhus og masser af is og leg i haven.

7 gode råd til ferie i NY

• Husk en stor madpakke til rejsen. Der er ikke noget værre end at sidde med utålmodige/skrigende børn i et fly, hvor vognen med mad knap kan spottes i horisonten.
  • Find et hotel eller lejlighed væk fra det værste turistmylder. Dermed undgår i også de mest overfyldte metrostationer. Brooklyn er super lækkert og stadig billigere end Manhattan
  • Over længere afstande er metroen god, men ellers ses byen bedst fra gaden, og der er altid noget at kigge på.
  • Med mindre børn i byen, er en klapvogn uundværlig. Medbring jeres egen eller lej en over nettet inden afgang. Medbringer i egen vogn, kan det anbefales at beskytte den med en taske til klapvognen, da forsikringen ofte ikke dækker skader.
  • Der er mange gode spisesteder i byen, også til morgenmad, men det giver ofte mere ro til at finde et sted, hvis ungerne lige har fået en bid inden i forlader hytten.
  • Lav god research inden i tager hjemmefra. Der sker rigtig mange ting i byen for børn, og der gemmer sig mange forlystelser som eks. teater, vandlegepladser og karruseller rundt omkring i byen.
  • Tålmodighed er afgørende for succes. Nyd dagene i har sammen og se det i kan nå. NY skal besøges flere gange, og der er altid noget nyt at se. De fleste jeg kender som har besøgt byen er dog enige om, at det mest fantastiske er stemningen og mangfoldigheden.