Styrk din babys motorik

Nogle gange kan det være svært at finde tid til at tage i træningscentret, derfor vil du i det følgende få nogle gode råd til, hvordan du selv kan lave forskellige øvelser med din baby for at styrke din babys motorik derhjemme.

Det er vigtigt, at du laver øvelser med din baby, da børns motoriske udvikling har betydning for deres læring resten af barndommen. Det vil ligeledes sige, at motorikken har en effekt på de sociale, psykiske og intellektuelle evner hos de små.

Du kan både finde øvelser på youtube som følgende:

Her er vores forslag til nogle øvelser:

Øvelse 1: Hæng til tørre

Du kan enten vælge at sidde i en skrædderstilling eller sidde med fødderne i gulvet og med let bøjede knæ. Herefter tager du din baby og lægger ham/hende på ryggen på dine lår og med hovedet vendt mod dig. Du tager fat om dit barns hofter og løfter ham/hende op, således din baby nu hænger med hovedet nedad i øjenhøjde med dig. Du skal bøje og strække armene et par gange, så din baby får en elevatortur – med hovedet nedad. Hvis dit barn er 1 år, skal du stå op og holde barnets lår i stedet for hofterne. Lav denne øvelse i 2 minutter.

Denne øvelse kan anvendes til børn i alderen 0 – 2 år, og den er med til at stimulere din babys balancesans samt løsne nakkemusklerne. Det er også en god øvelse for dine armmuskler.

Til denne øvelse kan du anvende et behageligt underlag, som du kan finde på Pixizoos hjemmeside. Der er forslag til følgende underlag: 

Madras formet som sky fra THAT´S MINE

Stjerne madras fra Misioo

Kvadratisk madras fra By KlipKlap

Øvelse 2: Tag din baby med ombord

Du skal lægge dig ned på ryggen, og løfte dine knæ i ca. 90 grader. Herefter placerer du din baby på maven på dine skinneben med hovedet mod dig. Du kan vælge enten at holde barnets hænder eller oppe omkring dets skuldre. I denne øvelse skal du vugge dit barn op og ned i knæleddet. Når du har vugget op og ned nogle gange, skal du holde dit skinneben lodret igen, og gøre klar til at ”lette”. Så skal du gynge hele din krop frem og tilbage – Du skal komme helt op i siddende stilling og ned igen i hurtigt tempo.

Øvelse 2 skal vare ca. 10 minutter, og den stimulerer din babys balancesans, muskel-led-sans samt den maveliggende stilling. Endvidere styrker den din mave- og rygmuskler. Du kan begynde med øvelsen, når din baby er 2 måneder og frem til han/hun er 2 år.

Øvelse 3: Gå trillebør med dit barn

Du kan lægge noget legetøj på gulvet, som din baby finder spændende. Det er meningen, at din baby skal trille hen til legetøjet. Du skal tage fat om dit barns hofter og løfte op i underkroppen, så dit barn støtter på hænderne. Du kan hjælpe dit barn med at trille frem ved at vride hofterne op og ned i den vandrette position. Denne øvelse kan du starte med at lave, når dit barn er 8 måneder gammel, og frem til det er 2 år.

Øvelse 3 medvirker til at stimulere dit barns kravleri, krydsbevægelser, balancesans og muskel-led-sans. Derudover styrker denne øvelse dine rygmuskler.

Du kan f.eks. lægge følgende legetøj på gulvet:

https://www.pixizoo.dk/playgro-bide-bold

https://www.pixizoo.dk/krea-rangle-bold-bla

Øvelse 4: Tag dit barn kloden rundt

Fra dit barn er ca. 6 måneder kan du lave denne øvelse. Det er vigtigt, at dit barn kan sidde selv, da den kræver, at dit barn har en stabil ryg og hofte. Du skal bruge en stor bold, som dit barn kan sidde på, og du skal holde om dit barns hofter. Øvelsen handler om at løfte dit barn op og ned, så det mærker, at bolden skubber på nedefra for hvert hop. Foretag denne øvelse i 5 minutter.

Øvelse 4 stimulerer din babys balancesans, muskel-led-sans, ryg- og nakkemuskler samt falderefleks. Den er også rigtig god dine arm- og mavemuskler.

 

Du skal ikke anstrenge hverken dig eller dit barn. I starter i jeres eget tempo, og finder jeres egen rytme.

God fornøjelse!!