• Gratis fragt ved k√łb over 499,- ūüíô
  • Lyn hurtig 1-2 dages levering ūüöö
  • +30.700 Bed√łmmelser p√• Trustpilot | 4,6/5 Rating ‚≠źÔłŹ
  • Gratis fragt ved k√łb over 499,- ūüíô
  • Lyn hurtig 1-2 dages levering ūüöö
  • +30.700 Bed√łmmelser p√• Trustpilot | 4,6/5 Rating ‚≠źÔłŹ

‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč‚Äč‚ÄčStyrk din babys motorik

Nogle gange kan det v√¶re sv√¶rt at finde tid til at tage til babygymnastik, derfor har vi samlet nogle gode r√•d til, hvordan du selv kan lave forskellige √łvelser med din baby for at styrke din babys motorik derhjemme.


Det er vigtigt, at du laver √łvelser med din baby, da b√łrns motoriske udvikling har betydning for deres l√¶ring resten af barndommen. Det vil ligeledes sige, at motorikken har en effekt p√• de sociale, psykiske og intellektuelle evner hos de sm√•.



√ėvelse 1: H√¶ng til t√łrre


Du kan enten v√¶lge at sidde i en skr√¶dderstilling eller sidde med f√łdderne i gulvet og med let b√łjede kn√¶. Herefter tager du din baby og l√¶gger ham/hende p√• ryggen p√• dine l√•r og med hovedet vendt mod dig. Du tager fat om dit barns hofter og l√łfter ham/hende op, s√•ledes at din baby nu h√¶nger med hovedet nedad i √łjenh√łjde med dig. Du skal b√łje og str√¶kke armene et par gange, s√• din baby f√•r en elevatortur ‚Äď med hovedet nedad. Hvis dit barn er 1 √•r, skal du st√• op og holde barnets l√•r i stedet for hofterne. Lav denne √łvelse i 2 minutter.



Hvad styrker √łvelsen hos dit barn?


Denne √łvelse er med til at stimulere din babys balancesans samt l√łsne nakkemusklerne. √ėvelsen kan du bruge til b√łrn i alderen 0-2 √•r. Og s√• er det en god √łvelse for dine armmuskler. Vil du g√łre √łvelsen med dit barn lidt mere behagelig, kan du bruge et underlag.

√ėvelse 2: Tag din baby med ombord


Du skal l√¶gge dig ned p√• ryggen, og l√łfte dine kn√¶ i ca. 90 grader. Herefter placerer du din baby p√• maven p√• dine skinneben med hovedet mod dig. Du kan v√¶lge enten at holde barnets h√¶nder eller oppe omkring barnets skuldre. I denne √łvelse skal du vugge dit barn op og ned i kn√¶leddet. N√•r du har vugget op og ned nogle gange, skal du holde dit skinneben lodret igen, og g√łre klar til at ‚ÄĚlette‚ÄĚ. S√• skal du gynge hele din krop frem og tilbage ‚Äď Du skal komme helt op i siddende stilling og ned igen i hurtigt tempo. √ėvelsen varer cirka 10 minutter.



Hvad styrker √łvelsen hos dit barn?


Denne √łvelse stimulerer dit barns balancesans, muskel-led-sans og den maveliggende stilling. √ėvelsen er med til at styrke din mave- og rygmuskler. Du kan begynde med √łvelsen, n√•r din baby er 2 m√•neder og frem til han/hun er 2 √•r.


√ėvelse 3: G√• trilleb√łr med dit barn


Du kan l√¶gge noget leget√łj p√• gulvet, som din baby finder sp√¶ndende. Du skal tage fat om dit barns hofter og l√łfte op i underkroppen, s√• dit barn st√łtter p√• h√¶nderne. Det er meningen, at dit barn skal ‚Äúkravle‚ÄĚ med armene hen til leget√łjet, mens du holder dit barns hofter. Du kan hj√¶lpe dit barn med at komme frem ved at vride hofterne op og ned i den vandrette position. Denne √łvelse kan du starte med at lave, n√•r dit barn er 8 m√•neder gammel, og frem til det er 2 √•r.



Hvad styrker √łvelsen hos dit barn?


√ėvelsen er med til at stimulere dit barns kravleri, krydsbev√¶gelser, balancesans og muskel-led-sans.

√ėvelse 4: Tag dit barn kloden rundt


Fra dit barn er ca. 6 m√•neder kan du lave denne √łvelse. Det er vigtigt, at dit barn kan sidde selv, da den kr√¶ver, at dit barn har en stabil ryg og hofte. Du skal bruge en stor bold, som dit barn kan sidde p√•, og du skal holde om dit barns hofter. √ėvelsen handler om at l√łfte dit barn op og ned, s√• det m√¶rker, at bolden skubber p√• nedefra for hvert hop. Foretag denne √łvelse i 5 minutter.



Hvad styrker √łvelsen hos dit barn?


Den sidste √łvelse er med til at stimulere din babys balancesans, muskel-led-sans, ryg- og nakkemuskler og falde refleks. Her tr√¶ner du ogs√• dine arm- og mavemuskler.



Du skal ikke anstrenge hverken dig eller dit barn. I starter I jeres eget tempo, og finder jeres helt egen rytme.


God forn√łjelse!